Al in de jaren 20 van de vorige eeuw wordt er gevlogen in de regio waar nu Twente Airport ligt. Nadat er begin jaren ’20 een tijdelijk vliegveld werd gerealiseerd dat na enkele jaren alweer moest sluiten namen een aantal vooraanstaande industriëlen, waaronder Albert Plesman van de KLM het initiatief voor de realisatie van een volwaardig vliegveld tussen de gemeenten Oldenzaal, Hengelo en Enschede. Hiervoor werd door een aantal boeren in de omgeving heidegrond beschikbaar gesteld. Op 18 juni 1932 landde in de vroege ochtend het eerste vliegveld. Vanaf dat moment werd er een dagelijkse vliegdienst onderhouden tussen vliegveld Enschede en Schiphol. Dit duurde tot in 1939 het leger werd gemobiliseerd vanwege de oorlogsdreiging vanuit Duitsland.
Het vliegveld tijdens WO II
De Nederlandse regering beval het vliegveld onklaar te maken in 1939 zodat het niet van nut zou zijn voor de Duitsers bij een eventuele inval. Het vliegveld lag immers pal aan de grens. De grasvelden werden omgeploegd en er werden diepe sleuven gegraven. De gebouwen op het vliegveld werden door Defensie opgeblazen op het moment van de Duitse inval in Nederland. Gedurende de bezetting breidden de Duitsers het vliegveld uit tot zo’n 1600 hectare. Er werden drie extra start- en landingsbanen aangelegd. Tijdens de oorlog waren er eenheden van de Duitse Luftwaffe gestationeerd. Toen in 1945 de Geallieerden hun opmars maakten werd door een bombardement door B12 bommenwerpers het vliegveld door hen onklaar gemaakt. Op 1 april bezetten de Britten het vliegveld en herstelden het razendsnel want twee dagen later al landden de eerste vliegtuigen ter ondersteuning van de Geallieerde opmars om Nederland te bevrijden. In november 1945 werd het vliegveld officieel overgedragen aan de Nederlandse krijgsmacht.
Na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog werd Vliegbasis Twente gebruikt door verschillende militaire eenheden. Er werden vliegers opgeleid en met verschillende toestellen gevlogen, waaronder de Lockheed en later de F-16. Als gevolg van bezuinigingen bij Defensie werd in 2004 een squadron vliegers opgeheven. De F-16’s waar zij mee vlogen werden overgeplaatst naar de vliegbases in Leeuwarden en Volkel. In 2005 viel ook het doek voor het laatste squadron dat op Twente was gestationeerd. Tot 2007 werd de vliegbasis nog gebruikt voor het onderhouden en repareren van militaire toestellen, maar in 2008 droeg Defensie het terrein officieel over aan het Ministerie van Financiën. Hiermee kwam een eind aan de militaire functie van de Vliegbasis Twente.
Heropening van Twente Airport
Het vliegveld Twente heeft een aantal jaren ongebruikt stil gelegen. Er ontstond juridisch getouwtrek over het al dan niet behouden van de militaire status. Eind 2012 bleek dat er geen enkele partij had gereageerd op de openbare aanbesteding voor een doorstart als burgervliegveld. Enkele jaren later ontstonden er nieuwe plannen. Die resulteerden erin dat Twente Airport uiteindelijk op 30 maart 2017 werd heropend voor het uitvoeren van zakenvluchten. In het weekend is het vliegveld geopend voor sportvliegers en voor de zweefvliegclub. Heel af en toe landt er nog een groot vliegtuig op Twente Airport. Dit vliegtuig maakt dan wel meteen zijn laatste reis, want de eindbestemming is AELS, Aircraft End of Life Solutions, een bedrijf dat vliegtuigen die uit de vaart worden genomen sloopt.